Będzin na trasie Velostrad GZM

Będzin na trasie Velostrad GZM

Wiceprezydent Aneta Złocka w towarzystwie dziesięciu innych samorządów podpisała porozumienie o rozpoczęciu budowy szybkiej trasy rowerowej wchodzącej w skład Velostrady obejmujacej miasta GZM. Łącznie powstanie 8 velostrad o długości ok. 120 km. Podpisane w piątek porozumienia dotyczą pierwszych czterech.

Najpierw powstanie kilkunastokilometrowa trasa z Katowic do Sosnowca. Póżniej jej odgałęzie­nia do kolejnych miast Zagłębia Dąbrowskiego. Koncepcja zakłada wykorzystanie terenu po kolei piaskowej w Sosnowcu i Czeladzi, a następ­nie Będzinie i Czeladzi. Pod uwagę brane jest też poprowadzenie jej wzdłuż S86, a później DK94. Tak czy inaczej – dojedziemy nią do Dąbrowy Górniczej. Na terenie Będzina velostrada będzie mierzyła 3,3 km.

W Będzinie zawsze staraliśmy się budować jak najwięcej ścieżek rowerowych i infrastruktury dla rowerzystów. Teraz, jeszcze łatwiej będzie można poruszać się po metropolii. Już teraz zapraszam na rowerową wycieczkę do Będzina, by zobaczyć nasze zrewitalizowane Bulwary Czarnej Przemszy czy piękny, ekologiczny Park Rozkówka

– informuje Aneta Witkowska-Złocka, zastępca prezydenta Będzina.

Powstanie Velostrad GZM to jedno ze strategicznych działań podejmowanych przez miasta Metropolii. Założenie jest takie, aby pełniły one funkcję transportową, a nie tylko rekreacyjną, czyli zapewniały możliwość bezpiecznego przejazdu w drodze do pracy, szkoły, czy na studia w ramach jednego miasta lub pomiędzy miastami.

Velostrady zintegrują jeszcze bardziej miasta i gminy. Dotychczas miasta GZM budowały lokalne drogi, realizując tylko nieliczne inicjatywy z mia­stami sąsiednimi

– mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Zanim powstała metropolia, było to trudne zarówno pod względem finansowym, jak i organizacyjnym. Dzięki temu, że działamy razem w ramach GZM, realizacja tego typu ponadlokalnych inwestycji jest zdecydowanie usprawniona. Powstanie Velostrad GZM zostanie w całości sfinansowane z budżetu Metropolii i dotacji zewnętrznych, o które będziemy się ubiegać na ten cel

– podkreśla.

Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca zwraca uwagę, że szybkie połączenie rowerowe: z jednej strony z Katowicami, a z drugiej z Czeladzią, Będzinem i Dąbrową Górniczą – będzie dla mieszkańców podregionu sosnowieckiego fantastycznym rozwiązaniem otwierającym nowe możliwości dla codziennych podróży.

Z niecierpliwością czekamy na realizację velostrad, a mówimy tutaj o budowie ok. 10 km tras wyłącznie na terenie Sosnowca, w sumie z innymi miastami mamy już blisko 30 km. Budowa velostrady śladem dawnej linii kolejowej wzdłuż ulicy Wiązowej oraz Sedlaka do ścisłego centrum miasta i dalej w kierunku ulicy Żeromskiego, pozwoli na szybki transfer pomiędzy Sosnowcem i Katowicami. Dodatkowe połączenia z miastami Zagłębia również dają same plusy

– mówi Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

Waldemar Bojarun, wiceprezydent Katowic, podkreśla z kolei, że miasto stawia na zrównoważony transport, dlatego rozbudowa dróg rowerowych jest dla Katowic niezmiernie istotna.

Dzięki podpisanym dziś porozumieniom tylko na terenie Katowic powstanie prawie 16 km dróg rowerowych o standardzie velostrady. Połączenie Katowic z Sosnowcem, Mysłowicami i Gliwicami znacznie usprawni dojazd do pracy czy zwiedzanie przy wykorzystaniu „dwóch kółek”. W połączeniu z funkcjonującymi i budowanymi drogami rowerowymi, które docelowo mają połączyć chociażby Nikiszowiec z Giszowcem czy ulicę Gospodarczą z osiedlem Paderewskiego przez tereny Doliny Trzech Stawów, tworzymy infrastrukturę, która ma przekonać mieszkańców do tego, że warto przemieszczać się przy użyciu roweru

– mówi Waldemar Bojarun, wiceprezydent Katowic.

Oto planowane trasy pierwszych czterech velostrad, których powstanie wchodzi w etap realizacji, dzięki podpisanym porozumieniom:

Gliwice – Zabrze – Ruda Śląska – Świętochłowice – Chorzów – Katowice

Długość: ok. 30 km

Wyznaczone zostały już przebiegi, odbyły się przejazdy w terenie i wypracowano wspólne zało­żenia, uwzględniające przebieg miejskich sieci dróg rowerowych oraz planowane nowe inwesty­cje (np. centrum przesiadkowe). Chodzi o to, by velostrada była „kręgosłupem”, do którego będą docierać „ości”, czyli lokalne drogi rowerowe.

Katowice – Sosnowiec

Długość: ok. 9,7 km

Powstanie w ciągu najbliższych kilku lat. Trasa tej velostrady ma przebiegać od katowickich Bulwa­rów Rawy, w okolicy ul. Bankowej, przez tereny na wschód od drogi ekspresowej S86, aż po centrum Sosnowca. Koniec trasy został przewidziany przy parku Dietla, nieopodal ul. Żeromskiego.

Sosnowiec – Czeladź – Będzin – Dąbrowa Górnicza

Długość: ok. 16,9 km

Kontynuacją trasy z Katowic mają być odgałęzie­nia do kolejnych miast Zagłębia Dąbrowskiego. Koncepcja zakłada wykorzystanie terenu po kolei piaskowej w Sosnowcu i Czeladzi, a następ­nie Będzinie i Czeladzi. Pod uwagę brane jest też poprowadzenie jej wzdłuż S86, a później DK94. Tak czy inaczej – dojedziemy nią do Dąbrowy Górniczej.

Katowice – Mysłowice

Długość: ok. 9,1 km

Droga rowerowa rozpocznie się w Katowicach – w Brynowie, będzie biegła wzdłuż nieczynnej linii kolejowej wzdłuż doliny Trzech Stawów i w dalszym biegu przez dzielnicę Giszowiec. Następnie w kierunku miasta Mysłowice będzie przebiegać wzdłuż ulicy Mysłowickiej, docierając do granicy z Mysłowicami i dalej wzdłuż ul. Mikołowskiej, aż do rejonu ronda Rotmistrza Pileckiego (oś. Ćmok)

Velostrady, które powstaną w kolejnych etapach:

Katowice – Siemianowice Śląskie – Chorzów – Bytom – Piekary Śląskie

Długość: ok. 15,5 km

To droga, która połączy Katowice z północną czę­ścią Metropolii.

Jej planowany początek to okolice pl. Alfreda w Katowicach. Następnie będzie łączyła Siemianowice Śląskie z Chorzowem i poprzez zespół przyrodniczo-krajobrazowy „Żabie Doły” ma docierać do Bytomia. W pobliżu Drogi Woje­wódzkiej nr 911 ma połączyć się z lokalnymi dro­gami rowerowymi w Piekarach Śląskich.

Tarnowskie Góry – Bytom

Długość: ok. 14 km

Inna trasa w tym rejonie Metropolii będzie biec z Bytomia do Tarnowskich Gór, stanowiąc połą­czenie o dodatkowych walorach rekreacyjnych.

Katowice – Tychy

Długość: 10–17 km

Koncepcje dla tego odcinka są przynajmniej dwie. Może zostać zbudowany przez południowe dziel­nice Katowic, Podlesie i Kostuchnę, albo przez tyską dzielnicę Czułów, katowickie Murcki i tereny leśne. Tutaj kwestia przebiegu jest jeszcze otwarta.

Rower metropolitalny

Ważne jest również, aby było czym jeździć po velostradach. W przyszłym roku ma zostać uru­chomiony Rower Metropolitalny, czyli system wypożyczalni rowerów miejskich.

Będzie działał przez cały rok. Płatność za wypożyczenie będzie docelowo odbywać się za pomocą tej samej aplikacji, dzięki której kupimy bilety komunikacji miejskiej. W systemie będzie ok. 8 tys. rowerów, a stojaki będą rozmieszczone w wielu lokalizacjach. Ponadto zostanie urucho­miona długoterminowa wypożyczalnia rowerów elektrycznych.

Źródło: Urząd Miejski w Będzinie

Previous Mali aktorzy na dużej scenie
Next Dzień dziecka jak z bajki

Może to Ci się spodoba

Laureaci konkursu ,, Dzień Bezpiecznego Internetu’’ odwiedzili Komisariat Policji IV w Krakowie

W dniu 15 marca 2017 roku Komisariat Policji IV w Krakowie przy ul. Królewskiej 4 odwiedzili uczniowie Szkoły Podstawowej nr 93 oraz Szkoły Podstawowej nr 153, którzy jako laureaci konkursu

Nowe mieszkanie – na co zwrócić uwagę przez zakupem nieruchomości?

Zakup własnego nowego mieszkania jest często wymieniany wśród najważniejszych decyzji, jakie podejmujemy w życiu. Również dla osób inwestujących swój kapitał w nieruchomości to ważny krok i musi zostać dokładnie przemyślany.

Jak działa chłodziarka absorpcyjna?

W przeciwieństwie do konwencjonalnych agregatów chłodniczych, agregaty absorpcyjne wykorzystują ciepło odpadowe z innych procesów lub urządzeń do napędzania procesu termodynamicznego, który umożliwia schładzanie wody i jej dystrybucję na potrzeby HVAC.

Trądzik – jak powstaje i jak skutecznie z nim walczyć?

Trądzik jest najbardziej rozpowszechnioną chorobą skóry. Najczęściej występuje u nastolatków i młodych dorosłych. Może jednak występować również w starszych grupach wiekowych, nawet po 50. roku życia. W zaawansowanych postaciach jest

Szkolenie dotyczące Ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów

W środę 19 kwietnia 2017 roku w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Krakowie  odbyło się szkolenie przygotowujące funkcjonariuszy Policji i służby Celno – Skarbowej do realizacji nowych zadań przewidzianych w przepisach ustawy

Noc Muzeów w Komendzie Głównej Policji. Wśród uczestników policjant z Krakowa

Przed kilkoma dniami w Komendzie Głównej Policji odbyła się ”Noc Muzeów”. Bramy KGP otwarte były dla zwiedzających od godziny 18:00 do północy. Ilość chętnych była tak duża, że już na

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź